Daň z příjmů 2027: novinky v oblasti zaměstnaneckých benefitů a další

Lucie Javorová
05.10.2026
novinky

Dne 17. září prezident podepsal zákon zavádějící „nové EET“ od 1.1.2027. Zákon však také obsahuje důležité změny v oblasti daní z příjmů jako např. změny zaměstnaneckých benefitů, obnovení některých daňových slev či vyšší limity pro povinné podání daňového přiznání u fyzických osob. 

Zaměstnanecké benefity


  • Volnočasové a společenské benefity: tyto benefity (s výjimkou rekreace) budou bez finančního limitu na straně zaměstnance osvobozeny a na straně zaměstnavatele budou představovat nedaňový náklad.
  • Příspěvek zaměstnavatele na rekreaci a zájezdy: bude na straně zaměstnance osvobozen do výše ročního limitu 20 tis. Kč a na straně zaměstnavatele nedaňovým nákladem.
  • Sociální služby: nepeněžní plnění poskytované zaměstnavatelem zaměstnanci nebo jeho rodinnému příslušníkovi ve formě příspěvku na osobní asistenci, pečovatelskou službu, odlehčovací službu a další. Nutné je splnit podmínku, že se jedná o služby poskytované jako služby komunitního charakteru a na základě oprávnění podle zákona upravujícího sociální služby. Na straně zaměstnance osvobozeny (bez finančního limitu) a u zaměstnavatele se bude jednat o nedaňový náklad.
  • Péče o zdraví zaměstnanců: vybraná zdravotní plnění hrazená zaměstnavatelem jako například nadstandardní preventivní prohlídky, vybrané screeningy, některá očkování a související diagnostika (prováděny poskytovatelem zdravotních služeb a uvedeny v příloze zákona o daních z příjmů) nebudou na straně zaměstnance považovány za příjem ze závislé činnosti a u zaměstnavatele se bude jednat o daňový náklad při splnění zákonných podmínek.
  • Zdravotní benefity: jiná než vybraná zdravotní plnění (uvedená výše) hrazená zaměstnavatelem budou u zaměstnance osvobozeny do limitu 100 % průměrné mzdy (v roce 2027 se bude jednat o částku 51 663 Kč).

Další

  • Návrat slevy na studenta: roční sleva 4 020 Kč se má znovu uplatnit u studentů do 26 let, resp. do 28 let u prezenčního doktorského studia.
  • Návrat školkovného: prokazatelné výdaje za umístění vyživovaného dítěte v předškolním zařízení bude možné odečíst přímo od daně, nejvýše do výše minimální mzdy za každé dítě. Zákon nově řeší i situace, kdy dítě žije ve více společně hospodařících domácnostech.
  • Návrat tichého vína: zákaz daňové uznatelnosti darů bude opět obsahovat výjimku pro tiché víno. Nadále však bude nutné splnit ostatní podmínky pro reklamní nebo propagační předmět.
  • Vyšší limit pro povinné daňové přiznání fyzických osob: obecný limit zdanitelných příjmů se má zvýšit z 50 000 Kč na 100 000 Kč. U zaměstnanců s dalšími příjmy podle § 7 až 10 se hranice zvyšuje z 20 000 Kč na 40 000 Kč.
Potřebujete odbornou podporu ve Vašem podnikání?
Zašlete nám žádost o nabídku a spojte se s našimi zkušenými odborníky.

Kontaktujte našeho odborníka

Přečtěte si také