Daň z příjmů 2027: novinky v oblasti zaměstnaneckých benefitů a další
Lucie Javorová
05.10.2026
Dne 17. září prezident podepsal zákon zavádějící „nové EET“ od 1.1.2027. Zákon však také obsahuje důležité změny v oblasti daní z příjmů jako např. změny zaměstnaneckých benefitů, obnovení některých daňových slev či vyšší limity pro povinné podání daňového přiznání u fyzických osob.
Zaměstnanecké benefity
Volnočasové a společenské benefity: tyto benefity (s výjimkou rekreace) budou bez finančního limitu na straně zaměstnance osvobozeny a na straně zaměstnavatele budou představovat nedaňový náklad.
Příspěvek zaměstnavatele na rekreaci a zájezdy: bude na straně zaměstnance osvobozen do výše ročního limitu 20 tis. Kč a na straně zaměstnavatele nedaňovým nákladem.
Sociální služby: nepeněžní plnění poskytované zaměstnavatelem zaměstnanci nebo jeho rodinnému příslušníkovi ve formě příspěvku na osobní asistenci, pečovatelskou službu, odlehčovací službu a další. Nutné je splnit podmínku, že se jedná o služby poskytované jako služby komunitního charakteru a na základě oprávnění podle zákona upravujícího sociální služby. Na straně zaměstnance osvobozeny (bez finančního limitu) a u zaměstnavatele se bude jednat o nedaňový náklad.
Péče o zdraví zaměstnanců: vybraná zdravotní plnění hrazená zaměstnavatelem jako například nadstandardní preventivní prohlídky, vybrané screeningy, některá očkování a související diagnostika (prováděny poskytovatelem zdravotních služeb a uvedeny v příloze zákona o daních z příjmů) nebudou na straně zaměstnance považovány za příjem ze závislé činnosti a u zaměstnavatele se bude jednat o daňový náklad při splnění zákonných podmínek.
Zdravotní benefity: jiná než vybraná zdravotní plnění (uvedená výše) hrazená zaměstnavatelem budou u zaměstnance osvobozeny do limitu 100 % průměrné mzdy (v roce 2027 se bude jednat o částku 51 663 Kč).
Další
Návrat slevy na studenta: roční sleva 4 020 Kč se má znovu uplatnit u studentů do 26 let, resp. do 28 let u prezenčního doktorského studia.
Návrat školkovného: prokazatelné výdaje za umístění vyživovaného dítěte v předškolním zařízení bude možné odečíst přímo od daně, nejvýše do výše minimální mzdy za každé dítě. Zákon nově řeší i situace, kdy dítě žije ve více společně hospodařících domácnostech.
Návrat tichého vína: zákaz daňové uznatelnosti darů bude opět obsahovat výjimku pro tiché víno. Nadále však bude nutné splnit ostatní podmínky pro reklamní nebo propagační předmět.
Vyšší limit pro povinné daňové přiznání fyzických osob: obecný limit zdanitelných příjmů se má zvýšit z 50 000 Kč na 100 000 Kč. U zaměstnanců s dalšími příjmy podle § 7 až 10 se hranice zvyšuje z 20 000 Kč na 40 000 Kč.
Potřebujete odbornou podporu ve Vašem podnikání?
Zašlete nám žádost o nabídku a spojte se s našimi zkušenými odborníky.