1. Modificări privind soluționarea deconturilor de TVA cu sume negative cu opțiune de rambursare
2. Modificări privind înregistrarea în și scoaterea din Registrul RO e-Factura opțional
3. Aprobarea procedurii de stabilire din oficiu a TVA în cazul nedepunerii decontului de TVA (300)
4. Noua procedură privind emiterea soluției fiscale individuale anticipate
5. Majorarea valorii tichetelor culturale pentru semestrul II al anului 2026
1. Modificări privind soluționarea deconturilor de TVA cu sume negative cu opțiune de rambursare
A fost modificată procedura de soluționare a deconturilor de TVA cu sume negative cu opțiune de rambursare, prin introducerea unei analize de risc înainte de aprobarea rambursării.
Până în prezent, Codul de procedură fiscală prevedea doar trei situații în care persoanele impozabile erau considerate ca prezentând risc de rambursare necuvenită a TVA. Prin OUG nr. 38/2026, s-a prevăzut posibilitatea stabilirii unor situații suplimentare prin ordin al președintelui ANAF. Astfel, prezentul ordin a stabilit aceste noi situații de risc, printre care se numără nedepunerea până la momentul decontului cu sume negative a declarațiilor D394, D390 sau D406 al căror termen de depunere a expirat, înființarea cu mai puțin de 6 luni înainte de depunerea decontului, diferențele semnificative față de datele raportate în RO e-Factura și RO e-Case de marcat sau existența unor furnizori care prezintă, la rândul lor, elemente de risc. În cazul în care se identifică un astfel de risc, decontul se soluționează după efectuarea unei inspecții fiscale anticipate. În schimb, deconturile persoanelor impozabile pentru care analiza nu identifică un risc de rambursare necuvenită se soluționează prin emiterea directă a deciziei de rambursare, fără inspecție fiscală anticipată.
Noile prevederi se aplică începând cu deconturile aferente lunii august 2026, respectiv trimestrului III 2026, precum și deconturile aflate în curs de soluționare la data intrării în vigoare a ordinului.
Prevederile au fost publicate prin Ordinul președintelui ANAF nr. 1.123/2026, Monitorul Oficial, Partea I, nr. 823 din 28 septembrie 2026.
2. Modificări privind înregistrarea în și scoaterea din Registrul RO e-Factura opțional
A fost introdusă posibilitatea furnizorilor / prestatorilor înregistrați în Registrul RO e-Factura opțional de a solicita scoaterea din acest registru, prin depunerea formularului 081, redenumit „Cerere privind înregistrarea în / scoaterea din Registrul RO e-Factura opțional”.
Scoaterea din registru produce efecte începând cu data de 1 a lunii următoare transmiterii formularului.
Prevederile au fost publicate prin Ordinul președintelui ANAF nr. 1.021/2026, Monitorul Oficial, Partea I, nr. 743 din 3 septembrie 2026.
3. Aprobarea procedurii de stabilire din oficiu a TVA în cazul nedepunerii decontului de TVA (300)
A fost aprobată procedura prin care organul fiscal stabilește din oficiu TVA datorată de persoanele impozabile care nu au depus decontul de TVA, aplicabilă începând cu decontul aferent lunii iulie 2024. Dacă decontul nu este depus în termen de 15 zile de la primirea notificării transmise de organul fiscal, TVA de plată se stabilește pe baza informațiilor existente în evidențele fiscale, prin decizie de impunere din oficiu. La impunerea din oficiu, TVA dedusă va reprezenta 50% din valoarea taxei deductibile calculată conform informațiilor disponibile.
Decizia de impunere din oficiu se anulează dacă decontul este depus în termen de 60 de zile de la comunicarea acesteia. Decontul depus după acest termen nu mai este prelucrat, iar sumele stabilite din oficiu se mențin.
Prevederile au fost publicate prin Ordinul președintelui ANAF nr. 1.022/2026, Monitorul Oficial, Partea I, nr. 745 din 3 septembrie 2026.
4. Noua procedură privind emiterea soluției fiscale individuale anticipate
A fost aprobată o nouă procedură privind emiterea soluției fiscale individuale anticipate, aplicabilă cererilor depuse începând cu data de 7 septembrie 2026.
Printre altele, acum contribuabilii pot solicita o discuție preliminară, în cadrul căreia primesc orientări neangajante privind admisibilitatea cererii. De asemenea, au fost stabilite expres motivele de respingere a cererii, precum lipsa scopului economic al tranzacțiilor, informațiile contradictorii sau incomplete ori existența unor proceduri administrative sau judiciare în curs în legătură cu tranzacțiile vizate.
Prevederile au fost publicate prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 1.128/2026, Monitorul Oficial, Partea I, nr. 757 din 7 septembrie 2026. Prezentul Ordin a abrogat Ordinul ministrului finanțelor nr. 1.178/2023.
5. Majorarea valorii tichetelor culturale pentru semestrul II al anului 2026
Începând cu semestrul II al anului 2026, valoarea maximă a tichetelor culturale acordate lunar crește de la 250 lei la 260 lei, iar valoarea maximă a tichetelor culturale acordate ocazional crește de la 490 lei / eveniment la 510 lei / eveniment. Noile valori se aplică și pentru primele două luni ale semestrului I al anului 2027, respectiv februarie și martie 2027.
Prevederile au fost publicate prin Ordinul comun al ministrului finanțelor și al ministrului culturii nr. 1.187/3.177/2026, Monitorul Oficial, Partea I, nr. 778 din 15 septembrie 2026.
Disclaimer
Informațiile conținute în acest buletin informativ au scopul de a vă oferi o privire de ansamblu asupra noutăților legislative; buletinul informativ nu conține o analiză cuprinzătoare a fiecărui subiect. Pentru informații suplimentare în legătură cu subiectele expuse vă rugăm să ne contactați. Nu este acceptată nici o responsabilitate pentru deciziile sau omiterile în urma folosirii conținutului acestui buletin informativ. Toate informările Crowe pot fi consultate la pagina www.crowe.ro.
Crowe România